Melayu Muda
Perbincangan isu-isu bangsa Malaysia

UMNO masih lagi dibelenggu cah keting?

UMNO sebuah parti yang mempunyai keahlian lebih 3 juta dan sudah lama memerintah sejak merdeka lagi. Jika difikirkan UMNO sudah pasti menjadi lebih matang dan professional dalam urusan kepimpinan dan pentadbiran. Akan tetapi sikap keterbukaan UMNO akhirnya memakan diri bila masih berlaku cah keting atau sabotaj dikalangan pemimpin didalam parti. Yang jelas perkara ini datangnya dari mereka yang kecewa bila tidak dicalonkan sebagai calon pilihanraya. Ada beberapa kriteria yang patut kita faham untuk menjadi seorang calon pilihanraya. Bukan cukup sekadar dikenali rakyat tetapi pendidikan juga memainkan peranan. Apa guna UMNO meletakan calon yang popular dikalangan masyarakat tetapi hanya berpendidikan SRP? Sudah pasti UMNO akan terus kebelakang dari segi pemikiran kritis dan kemajuan negara.

Inilah yang terjadi dikalangan pemimpin-pemimpin UMNO. Mereka yang tidak mempunyai pendidikan dipilih menduduki kerusi kepimpinan bahagian hanya kerana mereka popular. Harus ditanya, kerana apa mereka popular? Adakah kerana khidmat mereka pada masyarakat atau kerana taburan wang ringgit dan kroni-kroni yang ditanam disemua peringkat? Sampai bilakah UMNO akan menyimpan mereka ini didalam parti? Jika tidak dibendung dan tidak diambik tindakan, UMNO akan terus menjadi tidak relevan dalam kancah politik negara. Mereka-mereka inilah yang akan menjadi duri dalam daging didalam parti dan akan berusahan untuk melakukan pengkhianatan selagi mereka tidak menjadi calon piliharaya.

UMNO perlu berubah dan bertegas demi kelangsungan agenda perjuangan parti. Golongan yang sering melakukan cah keting ini bukanlah golongan yang sanggup berkorban demi perjuangan, mereka berada disitu kerana kepentingan peribadi dan untuk meraih kekayaan atas keringat anak bangsa. Mereka tidak ubah seperti pengkhianat yang patut disingkirkan dari parti. Mereka sanggup melakukan pelbagai cara bagi memastikan calon dari parti sendiri kalah kerana pada mereka tiada gunanya membantu memberi kemenangan kepada calon parti jika mereka tidak dipilih sebagai calon.

Rata-rata golongan ini adalah golongan yang tidak berpendidikan, mereka petah bercakap dan berupaya bermain sandiwara yang hebat. Dari sudut pemikiran merela langsung tiada nilai-nilai pemikir yang baik. Apa yang mereka tahu hanyalah berpolitik 24 jam. Masalah rakyat bukan keutamaan yang utama ialah periuk nasi mereka sendiri. UMNO perlu membuka mata dengan lebih luas lagi dan bertegas bagi menghapuskan golongan ini dari parti. Tiada keuntungan menyimpan atau meletakan mereka dikalangan pemimpin-pemimpin besar parti. Kita perlukan mereka-mereka yang berpendidikan dan mampu mengatasi masalah dengan baik bukan mereka yang menimbulkan masalah dalam parti.

UMNO tidak perlu pemimpin yang tiada pendidikan, itulah yang sepatutnya dilakukan oleh UMNO, jangan nilaikan potensi untuk menang hanya dengan populariti kerana dengan populariti belum tentu mereka mampu menyelesaikan masalah rakyat. Jangan jadi  seperti parti PAS dan PKR yang hanya bergantung kepada populariti yang mana akhirnya rakyat kekal tidak terbela.

No Responses to “UMNO masih lagi dibelenggu cah keting?”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s