Melayu Muda
Perbincangan isu-isu bangsa Malaysia

BACA BALIK TITAH YDP AGONG…BAGI BERSIH YANG TAK FAHAM-FAHAM

KUALA LUMPUR 3 Julai — Istana Negara malam ini mengeluarkan Titah Khas Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai ini.

Berikut adalah teks penuh Titah Khas tersebut:

Beta sedang mengikuti dengan teliti akan perkembangan cadangan Kumpulan Bersih untuk mengadakan perarakan dan perhimpunan beramai-ramai yang bertujuan untuk menyerahkan memorandum kepada Beta selaku Yang di-Pertuan Agong, dan bagaimana pihak kerajaan menangani isu ini khususnya agensi-agensi dan jabatan-jabatan yang terlibat.

Namun Beta yakin kepimpinan negara di bawah Yang Amat Berhormat Datuk Sri Mohd. Najib Tun Haji Abdul Razak berkemampuan untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin.

Beta menyeru di dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini hendaklah dipastikan juga bahawa tuntutan demokrasi itu tidak akan membawa kemusnahan kepada negara.

Kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan-amalan negara-negara luar secara umumnya kerana keharmonian dan kestabilan negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu semua pihak pertahankan.

Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat dalam negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan seperti pepatah Melayu ‘Yang Dikejar Tak Dapat Yang Dikendong Berciciran’.

Hakikatnya, demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik.

Sebaliknya, kita harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang. Ingatlah bumi mana yang tidak ditimpa hujan, lautan mana yang tidak bergelora.

Itulah pentingnya sifat kesederhanan dan tolak ansur yang telah begitu lama diamalkan oleh warisan pentadbiran negara. — Bernama

NOTA: Berkali-kali MM membaca titah Tuanku, tidak ada pun yang mengatakan Tuanku setuju dengan BERSIH…..

One Response to “BACA BALIK TITAH YDP AGONG…BAGI BERSIH YANG TAK FAHAM-FAHAM”

  1. Salam Rakyat Malaysia yg cintakan keamanan. Apa pun yg nak sy perkatakan hanya sekadar untuk renungan kita dan ianya adalah pendapat sy.Di dalam pekara himpunan Haram BERSIH ni telah melalui proses yg berjaya. Jika dipandang dari sudut stratigi. Paria Ambiga telah berjaya check mate PM kita dgn mengenakan umpan kebawah DYMMYDP Agong dimana paria Ambiga ni dah mengadap ke bawah duli dgn menerangkan agenda dan tujuan BERSIH ini,kononnya berlaku secara aman dan berdisplin itu lah fakta yg dikemukakan agar DYMM terpengaruh dgn putar belit PARIA ni.dgn niat suci ihklas demi keamanan DYMM Agong bertitah dilakukan di Stadium..SPR sebenarnya hanyalah gimik himpunan BERSIH shj sebagaimana kita semua maklum. Titah untuk dilakukan ke Stadium telah lama berada dalam fikiran paria ambiga ni dan ini juga adalah perancangan Paria ambiga ni, dan itulah yg ditunggu2 sebenarnya.Perkenan dan restu kebawah DYMM yg ditunggu2, sebab itu lah dia tidak menyerahkan memorudum BERSIH ketika itu. kerana Paria ni tahu dgn Titah DYMM Agong, PM kita akan checkmate dan akur menjunjung titah perintah DYMM Agong,lalu nak atau x nak kerajaan terpaksa keluarkan Permit. Dimana?,dekat mana? adalah tidak penting bagi Paria Ambiga ni. Yang dia nak PERMIT/LESEN himpunan BERSIH dari PIHAK BERKUASA itu sebenarnya matlamat PARIA AMBIGA NI. Pernah kah kita tanya ? boleh kah Stadium tu tetiba jer Penuh dgn colour kunyit?Darimana dtg kunyit2 ni? Kalau perjalanan ke STADIUM DI MULAKAN DARI KG.BARU agak2 siapa boleh tahan dgn adanya PERMIT? Pihak berkuasa nak tahan dgn sombong dia orang jwb” sekarang ni dlm perjalanan menuju ke Stadium lah..jgn ganggu kita ada Permit”.Dalam perjalanan ni lah agenda huru hara akan berlaku dan agenda ke STADIUM adalah agenda terakhir.

    Sekiranya berlaku penggulingan kuasa PARIA NI berjaya dgn cara sah dan halal kerana kerajaan sendiri keluarkan PERMIT. Percayalah permit nilah membuat lesen kpd puak2 bahlul ni akan lebih bertindak dgn besar kepala.Bila kerajaan bertindak keras dia orang akan hentam kerajaan tidak ihklas..bagi permit tapi tangkap..Satu dunia akan kutuk kerajaan Malaysia.

    Petua untuk kita berhati2 dgn apa jua sepesis PARIA ni adalah reverse thinking…insyaallah kita akan tahu cara dia putar belit…paria tetap paria. Bangun Bangsa Melayu yg cintakan UMNO dan Kerajaan..Jgn diulik dan leka dgn mainan Paria Ambiga ni…Sebenarnya Paria ni gelak kan kita kerana kita tertipu dgn muslihat jahat paria ni. Niat dan fakta sy ni jelas bila PDRM menjumpai bahan2 letupan dan senjata tajam berdekatan jalan raya.dan pusat membeli belah SOGO.itu yg dijumpai!..yg belum dijumpai dan yg akan dibawa…bukanlah untuk menakut2 kan biarlah kita bersedia .Mohon pihak Polis jgn keluarkan Permit untuk perhimpunan Bersih ini demi keamanan rakyat Malaysia yg cintakan keamanan


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s